Ar žinote 10 faktų apie cholesterolį?

Cholesterolio lygis mūsų kraujyje – vienas iš požymių, kiek ilgai ir kaip sveikai mes gyvensime. Sumažinus cholesterolio kiekį iki normos, rizika susirgti širdies ligomis sumažėja nuo 5 iki 30 proc.
Cholesterolis, kaip galimas širdies – kraujagyslių ligų kaltininkas, buvo įtartas beveik prieš 100 metų, kai mokslininkai ištirdavo mirusių nuo širdies infarkto žmonių koronarines kraujagysles ir jose rasdavo į riebalus panašią medžiagą.
Dar prieš 40 metų cholesterolis buvo medžiaga, apie kurią žinojo tik chemikai ir mokslininkai. Tuo metu sveika dieta buvo laikoma pusryčiams – kiaušiniai, kiauliena ir sumuštiniai su sviestu, o vakarienei – kepta jautiena ir bulvės.
Šiuo metu gydytojai rekomenduoja kasdien suvartoti ne daugiau kaip 300 mg cholesterolio. O iš tikrųjų mes gauname maždaug dvigubai daugiau – apie 600 mg. Taip atsitinka dėl palyginti daug suvalgomo riebaus ir daug cholesterolio turinčio maisto:­ kiaušinių, sviesto, sūrio ir grietinės.
Jūsų cholesterolio kiekiui daro įtaką paveldimumas ir maitinimosi įpročiai. Jūs galite pats aktyviai pasirūpinti savo sveikata arba rizikuoti mirti per anksti.
JAV pediatrų draugija rekomenduoja, kad vaikams nuo 2 metų jau būtų stebimas cholesterolio lygis, jei jie turi padidėjusią riziką sirgti širdies – kraujagyslių ligomis. Tai vaikai, kurių tėvai, daugiau nei vienas senelis, teta ar dėdė sirgo širdies angina, infarktu, ar kitomis kraujagyslių ligomis dar nesulaukę 50 metų. Taip pat vaikai, kurių šeimoje sergama hipertenzija, turi aukštą cholesterolį ar cukrinį diabetą.
Rekomenduojama cholesterolio kiekį tirti paaugliams, kurie turi antsvorį, yra mažai aktyvūs, rūko ar vartoja kontraceptikus.
Cholesterolį profilaktiškai rekomenduojama išsitirti kasmet, jei jums yra daugiau nei 20 metų, jūsų šeimoje yra sergančiųjų širdies-kraujagyslių ligomis, turite antsvorį ar mėgstate riebų maistą.
Niekada nevėlu pradėti rūpintis cholesterolio kiekiu savo organizme. Kraujo tyrimas gali būti geriausias tavo širdies bei kraujagyslių būklės rodiklis.
Žinoti paprastą cholesterolio kiekį jau nebepakanka. Reikia išsitirti jo sudėtines dalis: “gerajį” (didelio tankio) ir “blogąjį” (mažo tankio) cholesterolius, t.y. atlikti lipidogramą. Pavojų sveikatai sukelia “blogasis” cholesterolis, kuris į organizmą patenka su gyvulinės kilmės maistu.
Parengta pagal užsienio spaudą